...

تاثیر قیمت دلار بر وسایل الکترونیکی و مصرفی در ایران

تاثیر قیمت دلار بر وسایل الکترونیکی و مصرفی در ایران

نوشته شده توسط: وامسی

تاریخ انتشار: 19 بهمن 1401

تعداد بازدید: 897

تاثیر قیمت دلار بر بازار لوازم خانگی یک امر گریزناپذیر است. در واقع این امر را می توان به عنوان یک دغدغه ذهنی برای خریداران وسایل الکترونیکی و مصرفی در کشور محسوب کرد. همانطور که تورم بر قیمت لوازم الکترونیکی و مصرفی تاثیر دارد، قیمت دلار نیز بر روی آن تاثیرگذار است. یکی از مواردی که در کشور مطرح است کاهش واردات اجناس خارجی به داخل کشور در سال های اخیر می باشد. اما نمی توان به صورت صد درصدی این موضوع را تایید کرد که دیگر هیچ وسیله خارجی به بازار وسایل الکترونیکی ایران وارد نمی شود. همانطور که قیمت دلار بر روی اجناس داخلی تاثیر دارد، مسلما بر روی محصولات برند های خارجی نیز تاثیرگذار است. اما شاید برای بسیاری از افراد این سوال مطرح شود که چرا قیمت دلار بر روی وسایل الکترونیکی و مصرفی داخلی نیز تاثیر دارد؟ در پاسخ باید گفت بسیاری از قطعات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید کالا ها و محصولات ایرانی از خارج کشور وارد می شوند.
"پرفروش ترین تلویزیون در ایران "
رشد و افزایش قیمت دلار به صورت ناگهانی متاسفانه توانسته است بر بازار لوازم الکتریکی و مصرفی نیز تاثیر منفی داشته باشد. در واقع این امر کاهش تقاضا از سوی بازار مشتریان را به دنبال داشته است. در اواخر اردیبهشت ماه سال 1401، سیر صعودی قیمت دلار شدت گرفت. تا به امروز تقاضا در بازار لوازم خانگی نیز کاهش یافته است. در واقع قدرت خرید مردم کاهش یافته است و همین موضوع باعث شده است که تولید کننده در پی اخذ مجوز برای افزایش قیمت باشد. در این روز ها قیمت دلار وارد کانال 46000 تومان شده است و نسبت به اردیبهشت ماه و کمتر از یک سال افزایش قیمت چشمگیری داشته باشد. افزایش قیمت دلار نه تنها بر روی لوازم الکتریکی و مصرفی، بلکه بر روی اقلام ضروری و خواروبار نیز تاثیر بسیاری گذاشته است. در واقع باید اشاره کرد که افزایش قیمت دلار باعث افزایش میزان تورم می شود که مسلما افزایش قیمت لوازم الکتریکی و مصرفی را به دنبال خواهد داشت.
تاثیر قیمت دلار بر روی تولیدات داخلی
قیمت دلار همانطور که باعث افزایش لوازم الکترونیکی برند های خارجی شده است، تاثیر چشمگیری بر بازار داخلی نیز داشته است. در تولید برخی از لوازم و وسایل الکترونیکی و مصرفی تا 50 درصد قطعات و تجهیزات اولیه برای ساخت کالا از کشور هایی مانند چین وارد می شوند. زمانی که قیمت دلار افزایش پیدا می کند، قطعات و تجهیزات نیز با قیمت بالاتری در اختیار تولید کننده قرار می گیرند. در واقع تا مدتی از افزایش قیمت کالا ها جلوگیری به عمل آمد. اما نباید این موضوع را انکار کرد که مدیر هر برند با بالا رفتن قیمت دلار و همچنین قیمت قطعات اولیه ناچار به افزایش قیمت در بازار مشتریان خواهد بود. اصولا افزایش قیمتی که متاثر از قیمت دلار است از کارخانه تولید کننده آغاز می شود. اما برخی از فروشگاه ها نیز به محض بالارفتن قیمت دلار بدون هیچ مجوزی، افزایش قیمت را بر روی محصولات خود اعمال می کنند.
در واقع با توجه به قوانین بازار کالا و لوازم الکترونیکی، افزایش قیمت باید از سوی تولید کننده و کارخانه انجام شود. در واقع برای این امر نیز باید مراحل قانونی از مسیر اتحادیه و صنف های مربوطه و مراجع ذی ربط طی شود. گرانی که از سوی فروشنده بر روی محصول و لوازم خانگی اعمال شود، با توجه به تجربه، فقط کاهش مشتری را به دنبال خواهد داشت. بسیاری از فروشگاه ها با توجه به مسائل اخلاقی و قانونی افزایش قیمت را بدون مجوز انجام نمی دهند. البته افزایش قیمت از طرف برخی از فروشگاه ها به صورت خودسرانه می تواند عدم ثبات را به دنبال داشته باشد. مراجع ذی ربط باید این موارد را پیگیری کنند. در واقع قیمت محصول و کالا از طرف وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام می شود. تولید کنندگان و شرکت ها باید این قیمت ها را به فروشندگان محصولات و لوازم الکترونیکی و مصرفی اعلام نمایند. فروشگاه موظف به فروش محصول با قیمت اعلام شده است.
"گوشی های اقتصادی و بصرفه "
مجوز افزایش قیمت لوازم خانگی و الکترونیکی
قیمت دلار با توجه به مواردی که در پاراگراف های قبلی توضیح داده شد به صورت غیرمستقیم نیز بر روی محصولات ایرانی تاثیر دارد. همین موضوع می تواند باعث شود که در طول سال چندین بار قیمت محصول تغییراتی داشته باشد. در واقع از ابتدای امسال شاهد افزایش قیمت لوازم الکترونیکی و مصرفی بوده ایم. همین موضوع از طرفی می تواند کاهش تقاضا را به دنبال داشته باشد و حتی در موارد حادتر باعث تعطیلی برخی از کارخانه های تولیدی شود. در سال های اخیر فروشندگان ملزم هستند که بر روی محصولات موجود در فروشگاه اتیکت قیمت بزنند. در واقع این اتیکت های قیمت نشان می دهند که مشتری نرخ محصول را طبق قیمت اعلامی کارخانه درج کرده است. اما شاید با خود فکر کنید که در برخی از بازار ها محصولاتی با قیمت بسیار پایین به فروش می رسند. یکی از دلایل عمده این موضوع قاچاق کالا در کشور است که متاسفانه با توجه به نظارت ها نیز به وقوع می پیوندد.
نکته مهمی که در مورد کالا های قاچاق باید بیان کرد، تفاوت عمده قیمت و حتی در برخی موارد کیفیت است. این موضوع در بازار شهر های مرزی کشور شدت بیشتری دارد. نظارت بر قیمت و اصالت کالا توسط مراجع ذی ربط انجام می شود، اما وقوع این مسائل نیز در بسیاری موارد مشهود است. از عمده زیان های لوازم و محصولات قاچاق عدم تضمین و گارانتی اصالت کالا، کیفیت و همچنین خدمات پس از فروش آن است. در نتیجه این موضوع نیز می تواند بازار لوازم الکترونیکی و مصرفی را نیز در داخل کشور دچار اختلال کند. افزایش قیمت کالا ها باید با تایید وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شود. در واقع در ابتدای هر سال تولید کننده با توجه به افزایش قیمت قطعات و تجهیزات اولیه، افزایش دستمزد کارکنان، افزایش حق بیمه و ... درخواست افزایش قیمت محصولات را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال می کند
در نتیجه گیری
ارسال درخواست افزایش قیمت به وزارت صنعت، معدن و تجارت منوط به تایید آن نیست. در صورت تایید، لیست مورد نظر برای فروش محصولات باید برای فروشندگان نیز از طرف تولید کننده ارسال شود. قیمت کالا های وارداتی نیز با توجه به پارامتر ها و فاکتور های دیگر افزایش پیدا می کنند. افزایش قیمت دلار و سیر صعودی آن حتی ممکن است باعث شود که قیمت ها به صورت هفتگی نیز تغییر کنند. در نتیجه نمی توان در شرایط کنونی به خصوص در سال اخیر تاثیر چشمگیر قیمت دلار را بر روی لوازم الکترونیکی و مصرفی در ایران نادیده گرفت.