...

هشدار رئیس کل بانک مرکزی: با هیچ کس رو دربایستی نداریم، سقف نرخ سود ۲۲.۵ درصد است

هشدار رئیس کل بانک مرکزی: با هیچ کس رو دربایستی نداریم، سقف نرخ سود ۲۲.۵ درصد است

نوشته شده توسط: وامسی

تاریخ انتشار: 8 مرداد 1402

تعداد بازدید: 504

هشدار رئیس کل بانک مرکزی: با هیچ کس رو دربایستی نداریم، سقف نرخ سود ۲۲.۵ درصد است.
به گزارش تابناک؛ رئیس‌کل بانک مرکزی در دیدار دوره‌ای خود با مدیران عامل بانک‌ها، پایبندی بانک‌ها بر نرخ سود سپرده‌های بانکی مصوب شورای پول و اعتبار را مهم و ضروری دانست و گفت: بانک‌هایی که این موضوع را رعایت نکنند، حتی اگر یک بانک هم باشد بقیه را وارد رقابت غلط می کند. فرزین با تاکید بر اینکه در اجرای مصوبه نرخ سود سپرده‌ها و تسهیلات با هیچ کس رو دربایستی نداریم، تصریح کرد: نرخ‌های سود کنونی، نرخ‌های خوبی است و اگر بانک‌ها بر این اساس درست کار کنند، نتیجه برای همه خوب خواهد بود.
طبق بخشنامه بانک مرکزی که در دهم بهمن سال ۱۴۰۱ به شبکه بانکی ابلاغ شد سقف نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به این شرح است:
سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: ۵ ٪؛ سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: ۱۲درصد، سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: ۱۷ درصد؛ سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال: ۲0.۵ درصد؛ سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید ۲ سال: ۲۱.۵ درصد و سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: ۲۲.۵ درصد است.
ضمناً نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر ۲۳ درصد و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد در بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی با مشتری معادل ۲۳ درصد تعیین شد.
تحلیل خبر
افزایش نرخ سود سپرده که یکی از ابزارهای سیاست پولی به منظور کنترل تورم است، منجر به افزایش نرخ تسهیلات بانکی می‌گردد. این اتفاق باعث افزایش نرخ پول و متعاقباً افزایش قیمت‌ها در بازار فروش اقساطی می‌شود. بازار فروش اقساطی کالاها تابعی از نرخ تسهیلات و اعتبارات است. پس از طرفی ممکن است که ظاهرا تورم کنترل شده و با افزایش نرخ بهره درآمد قشری از جامعه بابت سود سپرده افزایش داشته باشد اما از سوی دیگر قدرت خرید مصرف‌کنندگان بازار فروش اقساطی که به مدد پلتفرم های لندتک همچون لندو، وامسی، ازکی‌وام، دیجی‌پی، بالون و ...  مقداری رونق یافته است تحت الشعاع قرار گیرد.