...

دیگر نیازی به تحویل کپی مدارک به بانک ها نیست

دیگر نیازی به تحویل کپی مدارک به بانک ها نیست

نوشته شده توسط: وامسی

تاریخ انتشار: 22 شهریور 1402

تعداد بازدید: 1028


در بخشنامه ای بانک مرکزی اعلام کرده است که بانک‌ ها باید در ارائه خدمات پایه به اشخاص حقیقی ایرانی، ضمن تطبیق مشخصات هویتی با اصل مدارک، به دریافت کد رهگیری از سامانه استعلام هویتی سازمان ثبت احوال کشور و نگهداری آن در پرونده شناسایی اشخاص اکتفا کرده و به همین منظور نیازی به دریافت کپی مدارک هویتی اشخاص یاد شده نیست.
بر اساس اعلام بانک مرکزی، پیرو بخشنامه شماره ۲۷۵۷۴۱‏‏/۹۸ مورخ ۱۶‏‏/۰۸‏‏/۱۳۹۸ ، موضوع ابلاغ مصوبه هشتمین جلسه مورخ ۱۰‏‏‏‏/۰۶‏‏‏‏/۱۳۹۸ شورای عالی مقابله و پیشگیری از جرایم پول شویی و تأمین مالی تروریسم، " همه اشخاص مشمول موضوع مواد ۵ و ۶ قانون اصلاح قانون مبارزه با پول شویی وظیفه دارند در شناسایی اشخاص حقیقی، مشخصات هویتی اعلام شده از سوی شخص حقیقی را با اصل مدارک تطبیق داده و پس از احراز هویت و استعلام آنلاین از سازمان ثبت احوال کشور و دریافت کد رهگیری تایید کنند. بدیهی است نگهداری کد رهگیری معتبر در پرونده ارباب رجوع قابل استناد است .
همچنین با توجه به بخشنامه شماره ۱۲۳۸۱۹‏‏/۹۹ مورخ ۲۵‏‏/۰۴‏‏/۱۳۹۹ ناظر بر تاکید بر اجرای بخشنامه یاد شده و ارسال ابلاغیه نهاد ریاست جمهوری مبنی بر «پذیرش و جایگزینی استعلام الکترونیکی و حذف مستندات کاغذی معادل در افتتاح حساب، درخواست و دریافت تسهیلات، درخواست صدور و تحویل دسته‌چک»، به اطلاع می‌رساند باتوجه به گزارش‌های دریافتی، برخی بانک ‌ها و مؤسسات اعتباری غیر بانکی کماکان بر خلاف مفاد بخشنامه‌ های یاد شده، اقدام به دریافت کپی مدارک هویتی اشخاص حقیقی ایرانی می‌کنند.
در ادامه علاء الدین رفیع‌زاده تاکید کرد: بانک‌های خصوصی و دولتی در قانون برابر هستند و اگر بخشنامه‌ای صادر می‌شود باید هر دو از آن تبعیت کنند و نباید به بهانه خصوصی‌بودن و مخاطب مستقیم بخشنامه‌ها نبودن، برای مردم دردسر ایجاد کرد.
ایشان از بانک مرکزی درخواست کرد، بخشنامه تاکیدی درخصوص ممنوعیت دریافت کپی مدارک هویتی صادر کند و در صورت لزوم و قطعی سامانه، بانک‌ها موظف هستند از مدارک هویتی کپی بگیرند تا هزینه و زمان ارائه خدمت به مشتریان کاهش یابد.
 
برای انجام کار های بانکی تحویل چه مدارکی الزامی است؟
همچنین در راستای قانون مبارزه با پولشویی، بانک‌ها برای احراز هویت و آگاهی از سلامت مالی مشتریان برای هرگونه خدمت بانکی باید مدارکی چون گواهی اشتغال و سند ملک یا اجاره‌نامه را برای اطلاع از محل سکونت فرد دریافت کنند. البته پیش از این بانک ها به این مسئله هیچ توجهی نمیکردند.