...

چه بر سر چک های قدیمی می آید؟

چه بر سر چک های قدیمی می آید؟

نوشته شده توسط: وامسی

تاریخ انتشار: 8 شهریور 1402

تعداد بازدید: 1227

چه بر سر چک های قدیمی می آید؟
بانک مرکزی بیان کرد که، پذیرش و تبادل چک‌های صیادی قدیمی یعنی دسته چک‌های صادرشده قبل از سال 1400 از مهر ماه سال جاری فقط در بانک صادرکننده چک قابل انجام است و دارندگان دسته‌چک‌های قدیمی در فرصت باقی‌مانده می‌توانند نسبت به تعویض دسته‌چک خود اقدام کنند.
بانک مرکزی در بخشنامه‌ای اعلام کرد که، در همینجا و با گذشت دو سال و نیم از اجرای قانون جدید چک، حدود ۹۰% چک‌های در گردش، از چک‌های جدید است. به بیان دیگر براساس آخرین آمار (تیرماه سال جاری) سهم چک‌های جدید از کل چک‌های وصول شده در سامانه چکاوک حدود ۹۰ % بوده است.  
بر همین منظور، پذیرش و تبادل چک‌های قدیمی از مهر ماه سال جاری صرفا در بانک صادرکننده چک صورت می گیرد و درصد کمی از دارندگان این دسته‌چک‌ها تا پایان شهریورماه سال جاری می‌توانند به شعب خود مراجعه کرده و نسبت به تعویض دسته‌چک خود با دسته‌چک‌های جدید اقدام کنند.
دلیل ایجاد سامانه صیاد
مهمترین دلیل تصمیم بانک مرکزی برای ایجاد سامانه صیاد تعداد بالای زندانیان پرونده‌های چک برگشتی بوده است . تا قبل از تاریخ 5 فرردین سال 1400 ، ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی، یک عمل اختیاری بود که فقط عده بسیار کمی انجام می دادند، این روند از پنجم فروردین ماه ۱۴۰۰ و با اعلام ممنوعیت صدور چک در وجه حامل و الزامی شدن ثبت چک در سامانه صیاد بانک مرکزی الزامی شد
طرح سامانه صیاد
با اجرایی شدن سامانه صیاد به شکل کامل، با توجه به کارکرد و ثمرات ارزنده آن مثل امکان استعلام و اعتبارسنجی، افزایش امنیت و کاهش جعل و کنترل دقیق اهلیت متقاضی دسته‌چک پیش از صدور آن؛ می‌توان شرایط را برای بازگشت اعتبار به چک فراهم آورد.
فوائد چک های صیادی
از فوائد چک های صیادی می توان این مسئله را مطرح کرد که، چک را از هر بانکی که دریافت کنید به راحتی می توانید تشخیص دهید که این چک آیا اصالت دارد؟ و می توانید ویژگیهای امنیتی آن را چک کنید و بنابراین مشکل جعل چک و موارد مشابه مرتفع شده است. به خاطر این کار تمام ایرادات ، مشکلات یا سهل انگاری هایی که ممکن است در صدور چک اتفاق بیفتد مرتفع می شود و دریافت کننده چک مطمئن است که چکی که دریافت کرده از نظر کنترلی و وضعیت عملکرد و اعتبار صادر کننده چک کنترل شده است.